Соціально-психологічний клімат у студентській групі

Специфіка освітніх процесів в ВНЗ виявляється в складному, суперечному сплетінні індивідуального та колективного. З одного боку, викладач один на один спілкується з академічною групою і це спілкування постає його індивідуальною творчістю або співтворчістю зі студентами. З іншого - студенти спілкуються і домовляються між собою. В навчально-методичній сфері перед студентами проходять різні викладачі. І ефективність впливу кожного з них багато в чому залежить від згоди, домовленості їх зусиль.

Соціально-психологічний клімат являється комплексною психологічною характеристикою, що відображає стан взаємовідносин та ступінь задоволеності всіх учасників навчального процесу різноманітними факторами життєдіяльності колективу академічної групи. 


Спостереження та дослідження дозволяють виділити п'ять основних груп факторів, що визначають стан соціально-психологічного клімату та, в кінцевому випадку, успішність та потяг до навчання студентів академічної групи.

1. Функціональні фактори (умови навчання; забезпеченість навчання всіма необхідними засобами; режим навчання та дозвілля, чіткість розподілу функцій між студентами; функціональна визначеність структури діяльності кожного учасника, чіткість його обов'язків, прав та відповідальності; відношення викладачів до питань організації навчальної діяльності студентів тощо).

2. Економічні фактори (система оплати праці та навчання; своєчасність отримання грошового заохочення; премії, надбавки тощо).

3. Управлінські фактори (стиль й методи управління колективом; відношення викладачів до студентів; згуртованість викладацького складу; послідовність в оцінці та способів впливу на студентів; дистанція між викладачами та студентами; етика взаємодії викладацької та навчальної ланки тощо.).

4. Психологічні фактори (характеристика стилю міжособистісних стосунків між студентами; ступінь соціально-психологічної сумісності; рівень конфліктності; рівень згуртованості, стан взаємодії між підрозділами; групова точка зору, норми та традиції поведінки; орієнтація на спільні цілі роботи, характер сприйняття та оцінки студентами один одного тощо). 


5. Фактори успішності характеристики групи (чисельність академічної групи; забезпечення адаптації та входження в колектив; перспектива підвищення успішності з різних предметів; обґрунтованість підбору груп у ВНЗ та інше.).

Сприятливий психологічний клімат характеризується певними суб’єктивними ознаками , які розкривають його внутрішню суть: 
  • наявність позитивної перспективи для групи і кожного її індивіда ; 
  • взаємодовіра і висока взаємовимогливість в групі; 
  • ділова критика; 
  • вільне висловлювання власної думки;
  • відсутність тиску 
  • достатня поінформованість; задоволеність навчальним процесом й належністю до групи; 
  • прийняття на себе відповідальності за стан справ у групі; 
  • уболівання за честь колективу, бажання зробити посильний внесок у його дальший розвиток; 
  • створення в колективі умов для активної професійної та творчої діяльності, самореалізації, самоствердження та саморозвитку кожного студента.

Показники несприятливого психологічного клімату:

  • в організації переважають пригнічений настрій, песимізм, спостерігаються конфліктність, агресивність, антипатії людей один до одного;  
  • відносини будуються на принципах конкуренції і придушення, в колективі прийнято поширення чуток і пліток один про одного  
  • колектив помітно розділяється на «привілейованих» і «знехтуваних», проявляються елементи мобінгу, байдуже або вороже ставлення до новачків; 
  • члени організації інертні, пасивні, деякі прагнуть відокремитись від інших, групу неможливо підняти на спільну справу - кожен думає тільки про свої інтереси; 
  • успіхи колег залишають байдужими інших членів групи, а іноді викликають нездорову заздрість 
  • у колективі виникають конфліктуючі між собою угруповання;

Особливості соціально-психологічного клімату в групі залежать від того, який була суспільна активність студента до надходження у вуз, від впливу умов життя й діяльності на його особистість, від його старанності в навчанні й т.д. Гарний психологічний клімат у студентському колективі, його професійна спрямованість сприяють упевненості, взаємній вимогливості, товариству, дружбі, досягненню успіхів у навчанні, формуванню особистості майбутнього фахівця в цілому.

Отже, проблема соціально-психологічних передумов ефективності діяльності студентського колективу є досить багатогранною й складною. Вона вимагає до себе пильної уваги, як у період формування студентської академічної групи, так і протягом всього навчання у ВНЗ.



Комментарии

Популярные сообщения